2025/2026 навчальний рік

2025/2026 навчальний рік
Територіальний інструктивно-методичний вебінар для директорів, вихователів-методистів закладів дошкільної освіти Кілійської міської ради на тему «Організація освітньої діяльності в закладах дошкільної освіти в 2025/2026 навчальному році»
Вересень 2025 року Комунальна установа «Центр
професійного розвитку педагогічних
працівників» Кілійської міської ради
1. Організація освітньої діяльності в закладах дошкільної освіти в 2025/2026 навчальному році:
1) Закон України «Про дошкільну освіту»
закон про дошкільну освіту — 2025: зміни та нововведення (сайт «ПЕДРАДА»)
Повноваження педагогічної ради закладу дошкільної освіти (сайт «ПЕДРАДА») Педагогічна рада в ЗДО
2) постанова Кабінету Міністрів України від 07.07.2025 № 818 «Деякі питання про типи організації освітньої діяльності закладів дошкільної освіти» (зокрема організація, забезпечення та реалізація освітнього процесу);
3) лист Міністерства освіти і науки України від 28.08.2025 № 1/17853-25 «Щодо організації дошкільної освіти дітей у 2025/2026 навчальному році»;
5) серія публікацій за змістом Закону України «Про дошкільну освіту»: форми здобуття дошкільної освіти;
7) роз’яснення: електронний журнал «Практика управління закладом дошкільної освіти»
Згідно з новим Законом України “Про дошкільну освіту” №3788-IX, заклад дошкільної освіти може використовувати міністерські програми, схвалені центральним органом виконавчої влади у сфері освіти. У такому випадку додаткових експертних висновків не потрібно. Використовувати ВЛАСНУ освітню програму ЗДО може тільки за умови, що вона має не менше трьох позитивних експертних висновків від закладів вищої освіти, які готують педагогічних працівників для ЗДО і/або наукових установ у сфері дошкільної освіти, і/або закладів післядипломної педагогічної освіти. Кожен такий експертний висновок має бути схвалений колегіальним органом управління відповідного закладу чи установи. Тому цього року освітню програму вже не розробляємо, ну або отримуємо на неї експертні висновки і тільки тоді використовуємо.
ЗДО працює за затвердженими МОН освітніми програмами (комплексними чи парціальними). Власну освітню програму заклад може розробляти тільки у випадку, якщо хоче мати авторську/інноваційну програму. Але тоді її треба подавати на схвалення. Вигадувати свою освітню програму не потрібно. А всі особливості організації освітнього процесу в ЗДО закріплюються не у власній освітній програмі (якщо ви працюєте за типовою), а в інших внутрішніх документах: РІЧНИЙ ПЛАН РОБОТИ ЗАКЛАДУ, ПРОТОКОЛ ПЕДАГОГІЧНОЇ РАДИ (фіксує вибір типової освітньої програми; може містити уточнення щодо організації освітнього процесу (наприклад, особливості для різних вікових груп, погодження форм занять тощо), НАКАЗ КЕРІВНИКА «ПРО ОРГАНІЗАЦІЮ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В … РОЦІ» (який видається на підставі рішення педради і у ньому конкретизуються: за якою програмою працює заклад, як організовано освітній процес (тривалість занять, групові форми, робота інклюзивної групи, призначення відповідальних осіб) ТА ІНШІ ВНУТРІШНІ ДОКУМЕНТИ.
ТОБТО, ЯКЩО ВИ ПРАЦЮЄТЕ ЗА ТИПОВОЮ ПРОГРАМОЮ, ТО НЕ РОЗРОБЛЯЄТЕ ВЛАСНОЇ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ.
УСІ ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ВИ ПРОПИСУЄТЕ У РІЧНОМУ ПЛАНІ + НАКАЗІ КЕРІВНИКА + ПРОТОКОЛІ ПЕДРАДИ.
8) Про загальнонаціональну хвилину мовчання
Лист Міністерства освіти і науки України від 22.08.2025 № 1/17500-25 «Про загальнонаціональну хвилину мовчання» (сайт «ЗНАЙШОВ»)
МОН рекомендує поєднувати хвилину мовчання з коротким словом учителя чи вихователя, тематичними бесідами, виховними годинами або іншими формами роботи, які допоможуть дітям і молоді глибше зрозуміти ціну свободи та мужність українського народу.
9) лист Міністерства освіти і науки України від 18.08.2025 № 1/17201-25 Організація дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами.
10) Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти
Уряд оновив Порядок організації інклюзивного навчання у дитсадках
11) методичні рекомендації до 2025/2026 навчального року від Тернопільського обласного Інституту післядипломної педагогічної освіти (дошкільна освіта);
12) методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах освіти Полтавської області у 2025/2026 навчальному році: інформаційно-методичний збірник (дошкільна освіта)
13) Навчальні матеріали, програми, підручники та навчально-методичні посібники:
- https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/navchalni-materiali-programi-pidruchniki-ta-navchalno-metodichni-posibniki (сайт Міністерства освіти і науки України);
- https://imzo.gov.ua/pidruchniki/pereliki/ (сайт ІМЗО);
- перелік рекомендованої Міністерством освіти і науки України навчальної літератури на 2025/2026 навчальний рік (сайт «Шкільне життя»).
14) Якісне освітнє середовище: МОН встановив стандарти для сприяння розвитку дітей в закладах дошкілля (наказ Міністерства освіти і науки України від 13.08.2025 № 1138 «Про затвердження Орієнтовних переліків матеріально – технічного, навчально-методичного та інформаційного забезпечення закладу дошкільної освіти»)
2. Нормативні документи для закладів дошкільної освіти: чим керуватися в 2025/2026 навчальному році:
1) Міністерство освіти і науки України і уряд затвердили необхідну нормативку для імплементації Закону “Про дошкільну освіту” – Список документів (сайт «Нова українська школа»);
2) нормативка для закладів дошкільної освіти: чим керуватися в 2025/2026 навчальному році (сайт «ПЕДРАДА»)
3. Примірна інструкція з діловодства у закладах дошкільної освіти: короткий аналіз документа (сайт «ЗНАЙШОВ») (наказ Міністерства освіти і науки України від 09.05.2025 № 711 «Про затвердження Примірної інструкції з діловодства у закладах дошкільної освіти»)
5. Про методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій» (лист Міністерства освіти і науки України від 04.04.2022 року № 1/3872-22 «Про методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій»»)
https://mon.gov.ua/npa/pro-metodichni-rekomendaciyi-persha-psihologichna-dopomoga-algoritm-dij
6. Запис конференції: «2025/2026 навчальний рік: орієнтири, досвід, новації» («Всеосвіта» – національна освітня платформа)
Тема. Професійна компетентність педагога ЗДО як детермінанта якості освітнього процесу
https://vseosvita.ua/conference/36/cabinet
7. На допомогу:
– https://kucprppkmr.od.gov.ua/ – сайт Комунальної установи «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Кілійської міської ради, розділи: «До нового навчального року» «Дошкільна освіта»;
– https://www.facebook.com/mkvompkil.mkvompkil.7 – facebook-сторінка Комунальної установи «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Кілійської міської ради;
8. Організаційні питання:
– пропозиції щодо організації роботи територіальної професійної спільноти директорів, вихователів – методистів закладів дошкільної освіти Кілійської міської ради в 2025/2026 навчальному році (територіальні: семінари-практикуми, школа молодого вихователя, творчі групи, майстер-класи тощо).

Нормативно–правові акти,
які регулюють алгоритми впровадження інноваційного освітнього проєкту на всеукраїнському рівні за темою «Теоретико-методичні засади викладання навчального предмета/інтегрованого курсу «Захист України» у серпні 2024 – серпні 2026 років» розміщено за посиланням:
https://drive.google.com/drive/folders/1OVdu83Anbictmi7oeeuHqvtBZNjxihx-

Готуємось до нового навчального року: організація освітнього процесу
Інструктивно-методичний вебінар для заступників директорів з навчально-виховної роботи/ заступників директорів з виховної роботи закладів загальної середньої освіти Кілійської міської ради щодо особливостей організації освітнього процесу, викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти в 2025/2026 навчальному році
Серпень 2025 року Комунальна установа «Центр
професійного розвитку педагогічних
працівників» Кілійської міської ради
1. Про особливості організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти в 2025/2026 навчальному році:
Уряд ухвалив постанову, яка визначає дату початку та закінчення навчального року в закладах загальної середньої освіти України. У документі зазначено, що 2025/2026 навчальний рік триватиме з 1 вересня 2025 року до 30 червня 2026 року.
Важливо наголосити, що 30 червня — це гранична дата завершення навчального року, водночас структуру навчального року, зокрема фактичну дату завершення навчальних занять і початку канікул, визначає педагогічна рада закладу освіти.
Хто ухвалює рішення про завершення навчання і канікули?
Це питання належить до компетенції закладів освіти. Відповідне рішення ухвалює педагогічна рада, враховуючи:
- навчальне навантаження;
- безпекову ситуацію в регіоні;
- потреби та стан учнів і учениць;
- готовність педагогів і педагогинь.
Тому дати завершення навчання, проведення останнього дзвоника і тривалість літніх канікул можуть відрізнятися в різних закладах освіти.
Чи є червень обов’язковим навчальним місяцем?
Ні, заклад освіти може завершити навчальний рік як у травні, так і продовжити навчання у червні або ж організувати в цей час консультації, індивідуальні заняття, проєктні дні чи навчальні екскурсії. Такі формати допомагають подолати освітні втрати, але їхнє впровадження є правом, а не обов’язком закладу освіти.
Постанова Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 305 “Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку” (тривалість перерв між навчальними заняттями для організації прийому їжі для здобувачів освіти)
Організація харчування
26. Процес вибору та споживання їжі здобувачами освіти/дітьми організовується таким чином, щоб здобувачі освіти/діти всіх вікових груп отримували їжу за встановленим розкладом та мали достатньо часу для її споживання.
27. У закладах загальної середньої освіти тривалість перерви між навчальними заняттями для організації прийому їжі для здобувачів освіти 1-4 класів повинна становити не менше ніж 30 хвилин, для здобувачів освіти 5-11 (12) класів – не менше ніж 20 хвилин.
1.2.Лист Міністерства науки і освіти України від 13 серпня 2025 р. № 1/16828-25 «Про інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів / інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2025/2026 навчальному році»
1.3. Наказ Міністерства науки і освіти України від 15.05.2023 № 563 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні» (зі змінами)
https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0563729-23#Text
Міністерство освіти і науки України оновило шкалу перезарахування оцінок із закордонних шкіл (опубліковано 26 червня 2025 року о 15:45)
1.4. Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.06.2025 № 890 «Про внесення змін до типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня»
1.5. Наказ Міністерства освіти і науки України від 03.06.2025 № 808 «Про затвердження Змін до деяких наказів Міністерства освіти і науки України» (у новій редакції затверджено Порядок поділу класів на групи під час вивчення окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів) у державних, комунальних закладах загальної середньої освіти)
1.6. Наказ Міністерства освіти і науки України від 07.08.2025 № 1119 «Про внесення змін до Типової освітньої програми для навчання дітей, які виїхали з України внаслідок повномасштабного вторгнення Російської Федерації і здобувають освіту одночасно в закладах освіти країни перебування та України»
1.7. Наказ Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 № 1115 «Деякі питання організації дистанційного навчання», зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 28 вересня 2020 року № 941/35224 (зі змінами)
1.8. Наказ Міністерства науки і освіти України від 30.07.2024 № 1072 «Про затвердження концептуальних засад реформування історичної освіти в системі загальної середньої освіти» https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-kontseptualnykh-zasad-reformuvannia-istorychnoi-osvity-v-systemi-zahalnoi-serednoi-osvity
1.10. Лист Міністерства освіти і науки України від 24 серпня 2023 року № 1/12702-23 «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023/2024 навчальному році» (рекомендовано вчителям під час уроку впроваджувати психологічні хвилинки)
Витяг з вищезазначеного листа:
Разом з тим, рекомендуємо учителям під час уроку впроваджувати психологічні хвилинки, які допоможуть здобувачу освіти впоратися зі стресом та його наслідками, емоційно налаштувати на урок, на плідну роботу, завдяки чому створюватиметься сприятлива атмосфера, яка дасть змогу дітям розслабитися, зняти емоційне напруження, відновити почуття безпеки та психоемоційного комфорту, що є природним механізмом стабілізації. Регулярне впровадження психологічних хвилинок у зручний час та слушній нагоді допоможе здобувачу освіти стати більш спокійним, врівноваженим, а також дасть змогу краще зрозуміти свої почуття. Учитель має сам визначити, коли і у який час провести психологічну хвилинку. Зазначені активності складаються зі 108 коротких, але ефективних відеотренінгів. Усі техніки, які демонструються у цьому спецкурсі, містяться у навчально-методичному посібнику «Психологічна хвилинка», який отримав гриф «Схвалено для використання у освітньому процесі» (рішенням експертної комісії з психології та педагогіки від 01.03.2023 протокол № 1) та розміщено за покликанням:
1.11. Про викладання інтегрованого курсу «Захист України» на базі освітнього осередку (Кілійський ліцей Кілійської міської ради) у 2025/2026 навчальному році:
1.11.1. Наказ Міністерства науки і освіти України від 01.07.2024 № 940 «Про реалізацію інноваційного освітнього проєкту на всеукраїнському рівні за темою «Теоретико-методичні засади викладання навчального предмета / інтегрованого курсу «Захист України» у серпні 2024 – серпні 2026 років»
1.11.2. Алгоритм створення осередків для викладання навчального предмета «Захист України» у закладах освіти
1.11.3. Наказ Міністерства науки і освіти України від 08.08.2024 № 1116 «Про надання грифа «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»» (затверджено модельну навчальну програму «Захист України. Інтегрований курс»)
1.12. Рекомендації щодо оцінювання результатів навчання:
1.12.2. Лист Міністерства науки і освіти України від 14.03.2025 № 1/4895-25 «Про окремі питання оцінювання результатів навчання».
1.12.3. Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами
1.15. Лист Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» від 08.07.2025 № 21/08-624 «Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2025/2026 навчальному році»
1.16. Організація програм із надолуження освітніх втрат
(«Рекомендації щодо організації програм з надолуження освітніх втрат», розроблені Міністерством освіти і науки України спільно з ЮНІСЕФ)
1.17. Освітні втрати та освітні розриви: у чому різниця та як долати?
1.18. Про посібник «Подолання освітніх втрат з української мови та літератури. Методичні рекомендації та приклади уроків», розроблений проєктом “Клуб НУШ” за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2023/04/Buklet-22Podolannya-osvitnih-vtrat22-2.pdf
1.19. Про сучасні підходи і технології Нової української школи:
- електронний посібник для освітян «Використання освітніх онлайн-матеріалів: сучасні підходи і технології Нової української школи. Випуск 1. Природнича, громадянська та історична, мовно-літературна (в частині англійської мови) освітні галузі», підготовлений УІРО, Київ, 2023
https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2023/03/metodychni-rekomendacziyi.pdf
- електронний посібник для освітян «Використання освітніх онлайн-матеріалів: сучасні підходи і технології Нової української школи: Компетентнісно орієнтовані завдання як засіб формування ключових компетентностей. Випуск 2. Мовно-літературна (в частині англійської мови), громадянська та історична, природнича освітні галузі» підготовлений УІРО, Київ, 2023
1.20. Навчальні матеріали, програми, підручники та навчально-методичні посібники (сайт Міністерства освіти і науки України)
Перелік рекомендованої Міністерством освіти і науки України навчальної літератури на 2025/2026 навчальний рік (сайт «Шкільне життя»)
3. Лист Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» від 07.07.2025 №21/08-586 «Про методичні рекомендації «Пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти України в 2025/2026 навчальному році»
4. Лист Міністерства освіти і науки України від _______________ № _______ «Деякі питання організації виховного процесу в 2025/2026 навчальному році щодо формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок»
5. Учнівський олімпіадний та турнірний рух:
5.2. Лист Міністерства освіти і науки України від 24.06.2025 № 1/13233-25 «Щодо Положення про учнівський олімпіадний та турнірний рух» (роз’яснення та методичні рекомендації щодо Положення про учнівський олімпіадний та турнірний рух).
5.3. Презентація нового Положення про учнівський олімпіадний та турнірний рух (Міністерство освіти і науки України від 05 березня 2025 року).
6. Всеукраїнський конкурс «Учитель року – 2026»:
7. Серпнева конференція – 2025:
8. Перший урок 2025/2026: готові розробки для вчителів
9. Організаційні питання:
– офіційний сайт Державної служби якості освіти України: https://sqe.gov.ua/
– вебсайт ІМЗО (https://imzo.gov.ua/ ): в розділі «Електронна бібліотека» знаходяться електронні версії підручників для усіх класів, а крім електронних версій підручників, розміщені художні та науково-популярні видання серії «Шкільна бібліотека» для 1-11 класів закладів загальної середньої освіти (https://lib.imzo.gov.ua/);
– вебсайт Українського інституту розвитку освіти: https://uied.org.ua/
– вебсайт Українського інституту національної пам’яті: https://uinp.gov.ua/
– сайт КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради» (https://oano.od.ua/ ), розділ «Журнал «Наша школа»: науково-практичні студії» Наша школа: науково-практичні студії – Головна
– сайт Комунальної установи «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Кілійської міської ради https://kucprppkmr.od.gov.ua/;
– facebook-сторінка Комунальної установи «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Кілійської міської ради https://www.facebook.com/mkvompkil.mkvompkil.7;
– сайт Шкільне життя:
Початок 2025/2026 навчального року: накази МОН, методичні рекомендації та календарне планування
Увага! Матеріал оновлюється у 2025/2026 навчальному році
Всеукраїнський конкурс «Учитель року – 2026»:
1. Учнівський олімпіадний та турнірний рух:
1.2. Лист Міністерства освіти і науки України від 24.06.2025 № 1/13233-25 «Щодо Положення про учнівський олімпіадний та турнірний рух» (роз’яснення та методичні рекомендації щодо Положення про учнівський олімпіадний та турнірний рух).
1.3. Презентація нового Положення про учнівський олімпіадний та турнірний рух (Міністерство освіти і науки України від 05 березня 2025 року)

Організовуємо освітню діяльність у новому навчальному році (вебінар 04.09.2025 о 15:00)
ОЛЕНА СВЯТЕНКО. Освітня програма: робота над помилками (презентація)
2024/2025 навчальний рік
Наказ Міністерства освіти і науки України від 30.12.2024 №1820 “Про затвердження Положення про учнівський олімпіадний та турнірний рух” (наказ набирає чинності з 01 червня 2025 року)

Навчальні програми з позашкільної освіти з додаткових різновидів Всеукраїнської дитячо – юнатської військово – патріотичної гри “Сокіл” (“Джура”):
Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами
Перелік рекомендованої МОН начальної літератури на 2024/2025 навчальний рік
Електронні версії підручників для учнів 1-11-х класів (2024-2025 н.р.)
Рекомендації щодо перезарахування оцінок із закордонних шкіл