Як обговорювати зі школярами шокуючі новини

Іноді здається, що в нашому стрімкому світі щодня відбувається нова криза. І все це ми бачимо в новинах. Новинні сайти конкурують між собою за аудиторію. Тому і ми, і наші діти постійно бачимо тривожні заголовки, яких із кожним днем стає все більше.

Викладаєте математику, фізику або інші природничі дисципліни? Імовірно, у класі останні новини ви не згадуватимете. Однак деякі є надто масштабними, щоб їх ігнорувати. Коли трапляється щось таке, у багатьох учителів виникає питання: як обговорити з учнями ці новини? І чи взагалі варто?

Насамперед визначте для себе: чи потрібно обговорювати з учнями тривожні новини.

Іноді розмови про шокуючі або тривожні новини можуть призводити до небажаних наслідків. Перш ніж обговорити останні новини з учнями в класі, подумайте, чи буде це доречним. Також проаналізуйте, наскільки вам буде комфортно спілкуватися в класі на такі теми. Основне – дайте собі відповідь на запитання: чи дійсно учні переймаються останніми новинами і мають осмислити те, що відбувається. 

Можливо, у вашій школі вже розроблено рекомендації для таких випадків – візьміть їх до уваги. Враховуйте й інші важливі чинники: вік учнів, особливості подій, що відбулися, правила школи і т. д. Якщо весь клас або окремі учні засмучені чи налякані, подумайте, як підтримати їх. Ви можете обговорити проблему в класі або поспілкуватися з дітьми індивідуально.

Поради про те, як обговорювати новини з учнями

Діти чують і бачать більше новин, ніж ми думаємо. Вони дізнаються їх удома, від друзів, у соціальних мережах і т. д. Чують і читають історії про війну, тероризм, стихійні лиха, політичну боротьбу, нарешті, про пандемію.

У молодших і середніх класах у дітей не сформовані навички медіаграмотності, тому в них немає об’єктивної картини того, що відбувається у світі. Старшокласники краще розуміють поточні події, але й вони не завжди можуть відрізнити факти від фейків або суб’єктивних суджень. 

У дітей будь-якого віку тривожні новини викликають занепокоєння, страх, гнів чи навіть провину. Ці негативні емоції можуть залишатися з ними ще довго після того, як вони дізнаються шокуючу новину. У таких випадках може допомогти розмова про почуття дитини і про те, що не всі новини в ЗМІ та соціальних мережах є правдивими.

Щоб допомогти дитині подолати негативні емоції, дотримуйтеся таких рекомендацій:

  • Виявляйте ініціативу. Перш ніж обговорювати в класі спірні теми або тривожні новини, сформуйте в учнів культуру ведення дискусій. Щонайменше вам потрібно встановити певні правила: це дасть змогу обговорювати події ввічливо й конструктивно.
  • Слідкуйте за своїми емоційними реакціями. Перш ніж відреагувати самим, учні завжди спостерігають реакцію вчителя на шокуючі новини. Покажіть школярам, що навіть тривожні новини ви сприймаєте критично та вдумливо. Якщо зможете зберегти спокій і раціональне мислення, найімовірніше, ваші учні вчинять так само.
  • Зважайте на те, що у ваших учнів різний життєвий досвід. Різні діти можуть по-різному реагувати на події залежно від того, в яких сім’ях вони виховуються, до яких соціальних і культурних груп належать і т. д. Зверніть увагу на власні упередження. Пам’ятайте, що учні можуть інтерпретувати події не так, як ви від них очікуєте. Поясніть їм, що кожен може висловити свою думку. Але водночас не змушуйте говорити, якщо учні з яких-небудь причин цього не хочуть.
  • Слухайте. Скажіть дітям, що вони завжди можуть безпечно поділитися своїми почуттями, а ви завжди їх вислухаєте. Також ви навчите їх правильно сприймати новини, якщо попутно ставитимете запитання, які допоможуть відрізняти факти й домисли. Можливо, вам доведеться розвінчати деякі міфи. Наберіться терпіння. Нагадайте учням, що в соціальних мережах багато неправдивої інформації, іноді навіть авторитетні ЗМІ можуть публікувати фейки.
  • Заохочуйте позитивні дії. Тривожні новини можуть засмучувати дітей і навіть змушувати почуватися безпорадними. Якщо учні відчувають негативні емоції через останні події, поговоріть із ними про те, чим вони можуть допомогти в цій ситуації (наприклад, пожертвувати гроші для нужденних). Це покаже дітям, що вони здатні змінювати світ на краще.

Як розвивати навички медіаграмотності в дітей різного віку

Якщо ви хочете розвивати навички медіаграмотності в учнів, вам слід враховувати їхній вік. Розгляньмо кілька рекомендацій для дітей різного віку.

1–2 класи

Переконайте дітей, що вони в безпеці. У багатьох дітей цього віку неправильне уявлення про безпеку. Якщо вони дізнаються щось страшне, що відбувається в інших країнах (або навіть щось уявне), то можуть думати, що в небезпеці. Тривожні новини по телевізору можуть лякати їх. Тому не показуйте в класі відео чи фото таких новин.

Якщо в учнів є запитання, дайте їм змогу висловитися. Не зменшуйте і не знецінюйте занепокоєння дітей. Заспокойте їх і поясніть, яких заходів вжито задля їхньої безпеки. Якщо подія, котра налякала, відбулася в іншій країні, зробіть акцент на тому, наскільки це далеко.

Коли дитина чує новину про те, із чим безпосередньо зіткнулася (наприклад, із насильством або стихійним лихом), обговорення її може ще більше посилити страх. У такому разі вам слід поділитися з дитиною кількома порадами, які допоможуть їй відчути себе в безпеці (не лишатися самій, бути поруч із кимось дорослим і т. д.).

Обговорювати новини іноді потрібно, але не приділяйте цьому занадто багато часу. Діти мають повернутися до звичних шкільних справ.

Корисні поради для учнів 1–2 класів

  • Дозуйте перегляд новинних сайтів і телепрограм. Допоможіть дитині знайти баланс між переглядом телевізора, часом в інтернеті та іншими заняттями.
  • Розкажіть дитині, що можна, а що не можна дивитися в інтернеті.

3–5 класи

Зважайте на те, що в усіх дітей у класі різний темперамент. Деякі готові обговорювати тривожні події, деякі схильні замикатися в собі. Не показуйте в класі фото або відео подій, які викликають у дітей негативні емоції, щоб не погіршити ситуацію.

Також пам’ятайте, що дехто може мати особистий досвід таких подій (наприклад, війни, стихійних лих, насильства і т. д.). Для деяких дітей події, які показують у новинах, можуть бути більш особистими, ніж для інших.

Створіть простір, у якому школярі зможуть вільно висловлюватися та ставити запитання. Однак спочатку запитайте дітей, що їм уже відомо (або вони думають, що їм відомо). Імовірно, дітям потрібно буде переосмислити свої неправильні уявлення про те, що сталося. Вони також зможуть поділитися почуттями й отримати вашу підтримку. Іноді вам слід нагадувати учням, щоб вони не поспішали з висновками, бо ще не всі факти з’ясовано.

У деяких ситуаціях діти можуть проявляти упередженість і стереотипне мислення. Будьте готові пояснити учням ці поняття загально. Однак із узагальненнями обережно – у цьому віці діти сприймають ваші слова за чисту монету.

Можливо, ви матимете відповіді не на всі запитання. І це нормально. Покажіть приклад того, як цікавість і критичне мислення допомагають фільтрувати інформацію й відділяти факти від домислів.

Корисні поради для учнів 3–5 класів

  • Не варто вірити всьому, що ви бачите. Поясніть дітям, як можна обробляти фото й відео, додаючи та прибираючи об’єкти.
  • Читайте новини в інтернеті. Пояснюйте дітям, з яких елементів складається новинна стаття.

6–8 класи

У середніх класах у дітей має бути простір для того, щоб обговорити поточні новини та поділитися своїми почуттями щодо цього. Продовжуйте пояснювати учням, що таке упередженість і стереотипи. Навчайте їх критично ставитися до інформації, яку вони читають у новинах, і перевіряти факти.

У середніх класах нормально розмовляти про новини й навіть демонструвати фото або відео. Однак не показуйте таке, що може викликати занепокоєння. Проявіть критичне мислення та проаналізуйте, як подають новини. Поговоріть про те, як новинні сайти, прагнучи набрати перегляди, перекручують факти.

Корисні поради для учнів 6–8 класів

  • Шукайте достовірні новини. Навчіть учнів перевіряти факти, які подані в новинах, в інтернеті.
  • Розповідайте учням, які новинні сайти подають інформацію якісно, ​​а які спотворюють.

9–11 класи

Давайте дітям змогу обговорювати новини й висловлювати свої почуття. Якщо хто-небудь з учнів стурбований тим, що йому загрожує небезпека, не знецінюйте його почуття. Допоможіть упоратися з негативними емоціями. Пам’ятайте, що історії, показані в новинах, можуть викликати різні емоції в різних учнів, особливо в тих, хто раніше стикався з такими травмувальми подіями.

Більшість новин (зокрема й тривожних) стосуються питань політики. Якщо ви розповідаєте про них у класі, будьте готові до того, що деякі учні активно включаться в дискусію. Перш ніж виникнуть суперечки, переконайтеся, що навчили дітей дискутувати ввічливо. Не зле буде нагадати учням основні правила, щоб розмова вийшла конструктивною.

Попросіть розповісти, звідки вони дізналися новини (найчастіше – із соціальних мереж), формуйте критичне ставлення до таких джерел.  Перед тим як робити які-небудь висновки, навчіть перевіряти факти.

Корисні поради для учнів 9–11 класів

  • Розвінчуйте фейки. Навчіть учнів визначати фейкові зображення й відео в інтернеті.
  • Боріться зі стереотипами. Допоможіть учням помічати власні стереотипи під час перегляду новин або пошуку інформації в інтернеті.
  • Поговоріть про клікбейт. Розкажіть, що сенсаційні заголовки використовують для того, щоб привернути увагу читачів і підвищити перегляди. Це називається клікбейт. Допоможіть учням зрозуміти, як клікбейтні заголовки впливають на наше сприйняття новинних матеріалів.
  • Поговоріть про алгоритми соціальних мереж. Розкажіть дітям, як алгоритми відображають у наших новинних стрічках те, що ми самі хочемо бачити.
  • Навчіть дітей правил етикету в соціальних мережах. У коментарях потрібно зберігати ввічливість, навіть якщо ви не згодні з написаним.

Джерело