Відповідно до плану роботи Комунальної установи «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Кілійської міської ради 24.02.2021 року було організовано проведення територіального семінару-практикуму: відеорепортаж онлайн для вчителів початкових класів, заступників директорів з навчально-виховної роботи, педагогів-організаторів, бібліотекарів закладів загальної середньої освіти Кілійської міської ради за темою «Створення ефективної моделі виховного процесу в умовах реалізації Нової української школи та Стратегії національно-патріотичного виховання» на базі Лісківського закладу загальної середньої освіти Кілійської міської ради (директорка Лупонос Г.М.).
Згідно зі Стратегією національно-патріотичного виховання, затвердженою Указом Президента України від 18.05.2019 року № 286/2019 (набула чинності 21.05.2019 року) в Україні національно-патріотичне виховання є одним з пріоритетних напрямів діяльності держави та суспільства щодо розвитку національної свідомості на основі національних цінностей (самобутність, воля, соборність, гідність).
Актуальність національно-патріотичного виховання зумовлюється необхідністю консолідації та розвитку суспільства, сучасними викликами, що стоять перед Україною і вимагають постійного вдосконалення національно-патріотичного виховання.
Основними складовими національно-патріотичного виховання є громадсько-патріотичне, військово-патріотичне та духовно-моральне виховання.
Важливим аспектом формування і розвитку особистості та основою національно-патріотичного виховання є утвердження поваги до державної мови, піднесення її престижу.
Формування патріотизму в українському суспільстві залишається першочерговим як для держави, так і для системи освіти у цілому. У зв’язку з цим національно-патріотичне виховання є важливою складовою освітнього процесу.
Головне завдання закладів освіти – так побудувати виховну діяльність, щоб сама її організація, приклади авторитетних наставників-учителів, шкільне середовище виховували дітей у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності. Завдання педагогів полягає у тому, щоб слова «Україна», «патріотизм» набували для дитини особливого сенсу, тобто сприймалися «не лише розумом, а й серцем». Не менш важливим є повсякденне виховання поваги до Конституції держави, законодавства, державних символів – Герба, Прапора, Гімну. Важливим аспектом національно-патріотичного виховання є повага та любов до державної мови. Мовне середовище повинно впливати на формування учня- громадянина, патріота України.
Варто зазначити, що питання національно-патріотичного виховання розкривається наскрізно у рамках програми «Нова українська школа» у поступі до цінностей», яка розглянута та затверджена Вченими радами Інституту проблем виховання (протокол № 6 від 02 липня 2015 року) та Інституту модернізації змісту освіти (протокол № 7 від 26 вересня 2018 року).
Територіальний семінар-практикум проходив в онлайн режимі на платформі ZOOM.
У семінарі-практикумі взяли участь 67 педагогічних працівників (заступники директорів з навчально-виховної роботи, учителі початкових класів, педагоги-організатори, бібліотекарі) із 13 закладів загальної середньої освіти Кілійської міської ради, начальник Відділу освіти та молодіжної політики Кілійської міської ради Мергут С.І., працівники Комунальної установи «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Кілійської міської ради.
Заступниця директорки з навчально-виховної роботи Лісківського закладу загальної середньої освіти, Малая Оксана Андріївна, була модератором заходу.
У теоретичній частині семінару-практикуму Оксана Андріївна розповіла про комплексний підхід (під час освітнього процесу і в позаурочній роботі) до національно-патріотичного виховання учнів закладу, починаючи з раннього віку, акцентувала увагу на формуванні правильного ставлення до своєї країни, поваги до її історії, уявлення про значущість України та її цінності, розуміння понять добра і зла.
У молодшому шкільному віці з урахуванням пізнавальних можливостей та психологічно-вікових особливостей важливо формувати здатність дитини:
– пізнавати себе як члена сім’ї, родини, дитячого угрупування;
– як учня, жителя міста чи села;
виховувати у молодшого школяра любов до рідного дому, краю, вулиці, своєї країни, її природи, рідного слова, побуту, традицій.
Оксана Андріївна презентувала заходи національно-патріотичного спрямування, які традиційно проводяться протягом навчального року в закладі з учнями.
Стосовно учнів 1-4 класів зазначила: «Оскільки у молодшому віці у дітей домінує образне мислення, то найчастіше ми використовуємо у своїй роботі такі форми діяльності: ситуаційно-рольова гра, сюжетно-рольова гра, інсценування, віртуальні екскурсії, ігрова вправа, колективне творче панно, бесіда, тематичний зошит, ранок, свято, усний журнал, групова справа, оформлення альбому, уявна подорож, конкурси, ігри, «школа ввічливості», демонстрація, розповідь, моделювання, вікторина, екскурсія, виставка малюнків, операція-рейд, виставка-ярмарок, перекличка повідомлень, добродійна акція, хвилини з мистецтвом, година спостереження, година милування, спортивні змагання, козацькі забави, театральна вистава, веселі старти, естафети, догляд за рослинами і тваринами тощо».
Практичну частину територіального семінару-практикуму забезпечували учителі початкових класів, бібліотекар, які презентували власний досвід роботи:
– Малая Анастасія Русланівна, учитель початкових класів (3-й клас НУШ), поділилася творчими напрацюваннями щодо прищеплення патріотизму під час проведення ранкових зустрічей;
– Паланій Вікторія Миколаївна, учитель початкових класів (1-й клас НУШ), поділилася досвідом щодо визначення та реалізації виховної мети національно-патріотичного спрямування уроків з навчального предмета «Я досліджую світ»;
– Соколова Євгенія Валентинівна, учитель початкових класів (2-й клас НУШ), поділилася досвідом щодо визначення та реалізації виховної мети національно-патріотичного спрямування уроків української мови та літературного читання;
– Бойчук Катерина Лук’янівна, учитель початкових класів (4-й клас), поділилася досвідом щодо визначення та реалізації виховної мети національно-патріотичного спрямування уроків з навчальних предметів «Дизайн і технології», «Мистецтво»;
– Брезицька Вікторія Борисівна, бібліотекар, розповіла про роль бібліотеки у національно – патріотичному вихованні школярів.
Учасники територіального семінару–практикуму обговорили проблеми за темою, поділились власними напрацюваннями та враженнями від майстерно проведеного онлайн-заходу.
Модератор Оксана Андріївна Малая зазначила: «Cаме патріотизм повинен об’єднувати українців, зберегти те, що протягом століть було нашою метою, – незалежну державу. У початкових класах закладається основа національної свідомості учнів, любов до рідної землі, своєї «малої батьківщини», виховується патріотична гордість за минуле і сучасне України, любов до рідної мови, формується духовно розвинена, творча, працелюбна особистість».
Відділ освіти та молодіжної політики Кілійської міської ради (начальник Мергут С.І.), Комунальна установа «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Кілійської міської ради (директорка Єгорова Г.К.) складають подяку:
– адміністрації Лісківського закладу загальної середньої освіти Кілійської міської ради (директорка Лупонос Г.М., заступниця директорки з навчально-виховної роботи Малая О.А.) за сприяння проведенню на високому професійному рівні територіального семінару-практикуму для вчителів початкових класів, заступників директорів з навчально-виховної роботи, педагогів-організаторів, бібліотекарів закладів загальної середньої освіти Кілійської міської ради;
– учителькам початкових класів, бібліотекарю Лісківського закладу загальної середньої освіти Кілійської міської ради Бойчук К.Л., Брезицькій В.Б., Малій А.Р., Паланій В.М., Соколовій Є.В. за забезпечення науково-методичної та практичної спрямованості територіального семінару – практикуму, професіоналізм, творчість і креативність.
Матеріали вищезазначеного територіального семінару-практикуму можна знайти за посиланням:
https://drive.google.com/drive/folders/15yaJml2YdVBY0eRUTwb3cL9XIxRuGiBX