Атестація, сертифікація та підвищення кваліфікації педпрацівників: управлінські аспекти – запис вебінару від “Всеосвіти”

Педпрацівники самостійно обирають конкретні форми, види, напрями та суб’єкти надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації.

Відповідно до Закону України «Про освіту» педагогічні працівники повинні постійно підвищувати свій професійний і загальнокультурний рівні та педагогічну майстерність. Такий обов’язок урівноважується правом педагогічних працівників на вільний вибір освітніх програм, форм навчання, закладів освіти, установ і організацій, інших суб’єктів освітньої діяльності, що здійснюють підвищення кваліфікації.

У вебінарі юристка Інна Маніленко розгляне нормативно-правове забезпечення для розв’язання питань атестації, сертифікації та підвищення кваліфікації педагогічних працівників.

Нормативно-правове забезпечення

Важливо! У кожному закладі має бути розроблений та затверджений рішенням педагогічної ради Порядок визнання результатів підвищення кваліфікації.

Для розуміння того, як відбувається атестація, керівник закладу має розбиратись у багатьох документах, серед яких Закон України «Про освіту» та «Про повну загальну середню  освіту», Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року №800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» та інші.
Згідно з Законом України «Про повну загальну середню освіту» педагогічним працівникам гарантується право безкоштовно підвищувати кваліфікацію у комунальному закладі післядипломної освіти, розташованому на території відповідної області України.

Важливі питання підвищення кваліфікації

  • Педпрацівники #ЗЗСО підвищують свою кваліфікацію згідно з Порядком щороку відповідно до спеціальних законів.
  • Підвищення кваліфікації є необхідною умовою проходження ними атестації у порядку, визначеному законодавством.
  • У разі викладання декількох навчальних дисциплін педагогічні та науково-педагогічні працівники самостійно обирають послідовність підвищення кваліфікації за певними напрямами у міжатестаційний період у межах загального обсягу підвищення кваліфікації, визначеного законодавством.
  • Загальний обсяг підвищення кваліфікації педпрацівника закладу освіти не може становити менше ніж 150 годин на п’ять років.
  • Керівник, заступники керівника, керівник відділення, циклової методичної комісії ЗЗСО, які вперше призначені на відповідну посаду, проходять підвищення кваліфікації відповідно до займаної посади протягом двох перших років роботи.
  • Суб’єктом підвищення кваліфікації може бути заклад освіти, наукова установа, інша юридична чи фізична особа, зокрема фізична особа-підприємець, що проводить освітню діяльність у сфері підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
  • Результати підвищення кваліфікації у суб’єктів підвищення кваліфікації, що мають ліцензію на підвищення кваліфікації або проводять освітню діяльність за акредитованою освітньою програмою, не потребують окремого визнання чи підтвердження.
  • Усі інші суб’єкти підвищення кваліфікації потребують окремого визнання педагогічною радою закладу освіти.

Форми та види підвищення кваліфікації

Формами підвищення кваліфікації є:

  • інституційна (очна (денна, вечірня), дистанційна, мережева);
  • дуальна;
  • на робочому місці;
  • на виробництві тощо.

Форми підвищення кваліфікації можуть поєднуватись.

Основними видами підвищення кваліфікації є навчання за програмою підвищення кваліфікації, зокрема участь у семінарах, практикумах, тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо.

! Педагогічні та науково-педагогічні працівники самостійно обирають конкретні форми, види, напрями та суб’єкти надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації.

Планування підвищення кваліфікації

  1. На першому етапі здійснюється перспективне планування у цьому році на наступний календарний рік, шляхом затвердження педрадою орієнтовного плану підвищення кваліфікації.
  2. Другий етап планування розпочинається після затвердження в установленому порядку кошторису закладу освіти.
  3. На третьому етапі створюється база даних підвищення кваліфікації працівників закладу освіти.

Педагогічний або науково-педагогічний працівник закладу протягом одного місяця після завершення підвищення кваліфікації подає до педагогічної ради закладу клопотання про визнання результатів підвищення кваліфікації та документ про проходження підвищення кваліфікації.

Атестація

Чергова

  • Здійснюється один раз на п’ять років.
  • Обсяг підвищення кваліфікації не менше ніж 150 годин на п’ять років.
  • Вимога підвищувати кваліфікацію не розповсюджується на педагогічних працівників, які працюють перші п’ять років після закінчення закладу вищої освіти.

Позачергова

  • Не раніше як через два роки після присвоєння попередньої кваліфікаційної категорії.
  • Поводиться за заявою працівника з метою підвищення кваліфікаційної категорії.
  • Або за поданням керівника, педради закладу чи відповідного органу управління освітою з метою присвоєння працівнику кваліфікаційної категорії, педагогічного звання та у разі зниження ним рівня професійної діяльності.

Інна Маніленко звертає увагу, що кожного року до 10 жовтня керівники освітніх та інших закладів, працівники яких атестуються, подають до відповідних атестаційних комісій списки педпрацівників, які підлягають черговій атестації із зазначенням строків проходження підвищення кваліфікації. У цей строк до атестаційних комісій подаються:

  • заяви педпрацівників про позачергову атестацію;
  • про перенесення строку атестації;
  • подання керівника або педради закладу про присвоєння працівнику кваліфікаційної категорії, педагогічного звання та у разі зниження ним рівня професійної діяльності.

На кожного педагогічного працівника, який атестується, оформлюється атестаційний лист у двох примірниках за формою згідно з додатком, один з яких зберігається в особовій справі педпрацівника, а другий не пізніше трьох днів після атестації видається йому під підпис.

У разі ухвалення атестаційною комісією позитивного рішення керівник закладу або органу управління освітою протягом п’яти днів після засідання атестаційної комісії видає відповідний наказ про присвоєння кваліфікаційних категорій, педагогічних звань.

Для того, щоб дізнатись більше про атестацію, сертифікацію та підвищення кваліфікації педагогічних працівників переходьте за посиланням та дивіться виступ Інни Маніленко.

Джерело