Алгоритм роботи учителя під час дистанційного навчання

В умовах дистанційного навчання вчителі стикнулися з новими проблемами. Педагогам довелося швидко опановувати нові формати навчання й інакше готуватися до занять.

Таким чином найголовнішою та найбільшою проблемою виявилося використання засобів комунікації.

Перспективність і затребуваність засобів комунікації в дистанційному навчанні очевидна. Розвиток інформаційних технологій, необхідність більшої гнучкості та якості освіти вимагають нових підходів.

Розгляньмо способи дистанційного навчання.

1. Уроки й консультації в режимі реального часу

Ви домовляєтеся з учнями про час, коли буде проведено прямий ефір чи онлайн­зустрічі. На онлайн­уроці ви пояснюєте матеріал, відповідаєте на запитання учнів та ставите запитання їм.

2. Дистанційне навчання через інтерактивні навчальні матеріали

Навчання школярів можна вибудувати через інтерактивні навчальні матеріали, які містять інструкції, навчальний контент (відео, інтерактивні відео, текст, малюнки), самоперевірку, посилання і т. ін. За допомогою таких навчальних матеріалів учень вивчає нову тему самостійно. Для запитань учнів можна створити чат для спілкування, щоб, стикаючись із труднощами, вони продовжували виконувати завдання; можна організувати письмову консультацію у вайбері чи телеграмі.

З чого розпочинати підготовку до дистанційного навчання?

1. Планування роботи учителя.

Дайте відповіді на запитання.

  • Чого я хочу навчити своїх учнів?
  • Як учні цього навчаться?
  • Що я можу зробити, аби допомогти учням?

Зважаючи на відповіді, складають план роботи вчителя:

  • які навчальні матеріали потрібно створити;
  • як перевірити роботу учнів;
  • як і коли організувати зворотній зв’язок.

2.  Планування роботи учнів.

План роботи для учнів містить:

  • тему, за якою дано завдання;
  • завдання;
  • рекомендовані дату і час для початку роботи над завданнями;
  • терміни виконання завдань;
  • час для зустрічей з учителем;
  • посилання на навчальні матеріали (якщо ви одразу можете їх надати) чи платформу, де відбуватиметься робота.

3. Визначення способів зв’язку з учнями.

В учнів повинна бути точка входу, через яку вони отримують доступ до навчальних матеріалів (блог, сайт, месенджер тощо).

4. Створення навчальних матеріалів.

Звичні формулювання завдань на кшталт «п. 12, стр. 23–25, прочитати і дати відповіді на запитання» у дистанційному навчанні стають безсенсовими, оскільки не містять навчальної функції. Організувати навчальну роботу дистанційно означає допомогти учневі самостійно розібратися з тим, що він не знає і не вміє. А для цього учень повинен мати навчальні матеріали та завдання, посильні для його вікової групи.

До навчального матеріалу можна додати інструкції з роботи (так, як би ви пояснювали в класі), час, потрібний для роботи над завданням і на вивчення матеріалів, рекомендації та підказки.

Проблеми, з якими може зіштовхнутись учитель у процесі організації дистанційного навчання

Проблема 1.Учні, які не працювали на уроці, можуть не почати працювати й дистанційно. Тут немає загального правила, яке можна порекомендувати кожному вчителеві. Потрібно визначитися індивідуально щодо кожного учня. Для когось спрацює спільна робота з однокласниками, для когось — навчальний матеріал, поданий інакше, для когось — індивідуальна консультація вчителя тощо.

Проблема 2. На створення навчального матеріалу знадобиться багато часу. Необхідно пам’ятати, що навчальний матеріал створюється не для перевірки пам’яті учнів чи вміння розв’язувати, а для того, щоби їх навчити. Одна справа, коли вчитель у класі пояснює учням, інша справа — зробити так, щоби це знання з’явилося, коли педагог працює дистанційно.

Проблема 3.Варто продумати роботу, яку діти виконуватимуть на оцінку. В учнів попідруч є найрізноманітніший матеріал, за допомогою якого можна виконати різні завдання. А для цього слід поміркувати про якість та зміст завдань для учнів.

Проблема 4. Організація домашнього завдання. Список домашніх завдань має допомогти вибудувати подальше закріплення вивченого матеріалу. Слід переглянути обсяг. Можливо, що кількість завдань варто зменшити, оскільки діти і так достатньо багато часу проводять за комп’ютерами та ноутбуками.

Проблема 5. Необхідно подумати про те, як контролювати учня. Важливо, аби вчитель у першу чергу думав не про те, як і за що поставити оцінку, а про те, як допомогти навчатися учневі.

Автори: І. І. Дорожко,Л. В. Туріщева,НПУ ім. Г. С. Сковороди, м. Харків

Джерело: «Шкільному психологу. Усе для роботи» № 7 (139) липень 2020 р.